چرایی افزایش نرخ عوارض آزادراه ها + نرخ نامه جدید-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد

چرایی افزایش نرخ عوارض آزادراه ها + نرخ نامه جدید

مدیر کل دفتر نظارت بر بهره‌برداری از آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور علت افزایش عوارض آزادراهی را در ۱۹ آزادراه مشارکتی بازگشت سرمایه سریعتر و حفظ کیفیت آزادراه‌های کشور دانست و گفت: به زودی و تا پایان امسال سیستم دریافت عوارض آزادراه‌های کشور الکترونیکی می‌شود تا به این دو هدف مذکور کمک کرده و از سوی دیگر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را مبنی بر الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی را اجرایی کرده باشیم.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۷ - ۱۴ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 03
کد خبر: ۷۲۸۰۸

به گزارش راهبرد معاصر محمد پورتیموری اظهار کرد: تغییر نرخ عوارض در آزادراه‌های کشور چند معیار و پارامتر دارد. یکی از آن‌ها استهلاک سرمایه صورت گرفته است. برای هر آزادراهی دوره بازگشت سرمایه‌ مشخصی در نظر گرفته شده که به صورت متوسط حدود ۲۰ تا ۲۵ سال است اما در برخی از این مسیرها، وزارت راه و شهرسازی در ابتدای بهره‌برداری تصمیم گرفت با نرخی پایین‌تر شروع شود و به همین دلیل دوره بازگشت سرمایه طولانی‌تر شد و به همین دلیل در افزایش نرخ‌های اخیر درصد بیشتری برای آن‌ها اعمال شد.

وی افزود: در چنین شرایطی طولانی‌تر شدن دوره بازگشت سرمایه، سرمایه‌گذاری را در یک آزادراه غیر اقتصادی می‌کند. نکته دیگر این است که معمولا هزینه‌های نگهداری از آزادراه تقریبا ۱۵ درصد درآمدهای آن آزادراه است و با توجه به نرخ عوارض پایین در این آزادراه‌ها و تردد کم در ایام کرونا سرمایه‌گذاران نمی‌توانند هزینه بیشتری روی مسیر مورد نظر انجام دهند و در نتیجه کیفیت آزادراه پایین می‌آید.

 مدیر کل دفتر نظارت بر بهره‌برداری از آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ادامه داد: در شرایطی که درآمدهای یک آزادراه ۲۰ درصد افزایش یافته اما هزینه‌های نگهداری آن چهار برابر شده است، نمی‌توان به بهبود کیفیت آن مسیر توجه کرد. البته با افزایش اخیر نباید انتظار داشت در بازه زمانی کوتاه مدت آزادراه‌های کشور به یکباره کیفیت مناسبی پیدا کنند و حداقل چندین سال اصلاح مسیرهای مورد نظر طول می‌کشد.

پورتیموری با بیان اینکه درآمدهای یک آزادراه در حوزه‌های مختلفی هزینه می‌شود، گفت: ۷۵ درصد از درآمدهای یک مسیر آزادراهی برای بازگشت سرمایه در نظر گرفته خواهد شد، ۱۰ درصد آن هزینه بهره‌برداری یعنی همان فرآیند دریافت و پرداخت عوارضی است که سال‌های سال ادامه دارد و ۱۵ درصد دیگر نیز باید صرف نگهداری از آن آزادراه شود.

عوارض آزادراهی تا پایان امسال الکترونیکی می‌شود

مدیر کل دفتر نظارت بر بهره‌برداری از آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور درباره الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی گفت: کمکی که به سرمایه‌گذاران کرده‌ایم این است که در پی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به همه سرمایه‌گذاران اعلام کرده‌ایم، تا پایان امسال سیستم عوارض الکترونیکی را باید در آزادراه‌های خود فعال کنند تا از این طریق نتنها مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی شود بلکه هزینه بهره‌برداری حذف شده و می‌تواند در جای دیگری مانند نگهداری صرف شود.

وی ادامه داد: همه سرمایه‌گذاران از الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی استقبال کرده‌اند چرا که اجرای این طرح به بازگشت سریعتر و کیفیت بهتر آزادراها می‌تواند کمک کند. بنابراین اجرای طرح الکترونیکی شدن را تسریع کرده‌ایم.

ایسنا

ارسال نظر